Tuesday 26 July 2011

KHUTBAH RASULULLAH S.A.W KETIKA MENJELANG RAMADHAN..

berikut merupakan wasiat baginda rasulullah s.a.w. pada malam terakhir bulan sya'ban tatkala menyambut datangnya BULAN RAMADHAN..

WAHAI MANUSIA..
sungguh telah datang kepada kalian bulan ALLAH membawa berkah, rahmat & maghrifah.. bulan yg paling mulia di sisi ALLAH.. hari2nya paling utama.. malam2nya paling utama.. detik demi detiknya paling utama.. inilah bulan di mana kalian di undang menjadi tetamu ALLAH & di muliakan oleh-NYA..

pada bulan ini nafas2 kalian menjadi tasbih, tidur kalian ibadah, amal2 kalian di terima & doa2 kalian di kabulkan.. mohonlah kepada ALLAH, tuhan kalian dengan niat yg tulus & hati yg suci agar DIA  membimbing kalian untuk melakukan puasa & membaca kitab-NYA.. celakalah orang yg tidak mendapat keampunan ALLAH pada bulan agung ini..

bersedekahlah kepada kaum fakir & miskin.. muliakanlah orang tua.. sayangilah yg muda.. sambungkanlah tali persaudaraan.. jagalah lidah.. tahanlah pandangan dari apa yg tidak halal untuk kalian pandang.. peliharalah pendengaran dari apa yg tidak halal untuk kalian dengar..

bertaubatlah kepada ALLAH dari dosa2.. angkatlah tangan2 kalian untuk berdoa pada waktu solat.. itulah saat2 yg paling utama ketika ALLAH 'AZZA WA JALLA memandang hamba2nya dengan penuh kasih.. dia menyahut mereka ketika mereka menyahut-NYA, menyahut mereka  ketika mereka memanggil-NYA & mengabulkan doa2 mereka ketika mereka berdoa kepada-NYA..

WAHAI MANUSIA...
siapa saja di antara kalian memberi makan (untuk bernuka puasa) kepada orang2 mukmin yg berpuasa pada bulan ini, maka di sisi ALLAH nilainya sama dengan membebaskan seorang hamba & di beri keampunan atas dosa2 yg lalu..

jagalah diri kalian dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma.. jagalah diri kalian dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air..

sesungguhnya dari kalian tergadai krana amal2 kalian.. oleh itu, bebaskanlah dengan beristigfar.. belakang2 kalian berat krana beban (dosa).. maka dari itu, ringankanlah dengan memperpanjangkan sujud..

KETAHUILAH! ALLAH s.w.t bersumpah dengan segala kebesaran-NYA, bahawa dia tidak  akan mengazab orang2 yg solat & sujud, & tidak akan mengacam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan-NYA..

WAHAI MANUSIA..
siapa yg memperbaiki akhlaknya pada bulan ini, ia akan berhasil melalui sirah al-mustaqim pada hari kletika kaki2 tergelincir.. siapa yg meringankan pekerjaan orang2 yg di miliki tangan kanannya (pengawai @ pembantu) pada bulan ini, ALLAH akan meringankan persoalannya pada hari kianat.. siapa saja yg menahan
keburukkannya pada bulan ini, ALLAH akan menahan murkanya pada hari ia berjumpa dengannya.. siapa saja yg memuliakan anak yatim pada bulan ini, ALLAH akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dengannya.. siapa sja yg menyambungkan tali silaturrahim pada bulan ini, ALLAH akan menghubungkannya dengan rahmat-NYA pada hari ia berjumpa dengannya.. siapa saja yg memutuskan kekeluargaan di bulan ini, ALLAH akan memutuskan rahmat-NYA  pada hari ia berjumpa dengannya..

siapa saja yg melakukan solat sunat pada bulan ini, ALLAH akan mencatatkan baginya kebebasan dari api neraka.. siapa saja yg melakukan solat fardhu, baginya pahala seperti melakukan 70 solat fardhu pada bulan ini.. siapa saja yg memperbanyakkan selawat kepadaku pada bulan ini, ALLAH akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangannya ringan.. siapa saja pada bulan ini membaca satu ayat al-quran, pahalanya sama seperti mengkhatamkan al-quran pada bulan2 yg lain..

sesungguhnya pintu2 syurga di bukakan bagi kalian.. krana itu, mintalah kepada tuhan kalian agar tidak pernah menutupkannya bagi kalian.. sesungguhnya pintu2 neraka tertutup.. krana itu, mohonlah kepada tuhan kalian untuk tidak akan pernah membukakannya bagi kalian.. sesungguhnya syaitan2 terbelenggu.. krana itu, mintalah agar mereka tak lagi pernah menguasai kalian..

WAHAI MANUSIA..
sesungguhnya kalian akan di naungi oleh bulan yg sentiasa besar lagi penuh keberkatan, iaitu bulan yg di dalamnya ada suatu malam yg lebih baik dari seribu bulan.. bulan yg mana ALLAH telah menjadikan puasanya suatu kefardhuan, & qiyam pada malam harinya suatu tathawuk..

siapa saja yg mendekatkan diri kepada ALLAH dengan suatu amal kebajikan di dalamnya, samalahdia dengan orang yg menunaikan satu kefardhuan di dalam bulan ini..

ramadhan itu adalah bulan sabar, sedangkan sabar itu adalah pahalanya syurga.. ramadhan itu adalah bulan memberi pertolongan & bulan ALLAH memberikan rezeki kepada mukmin di dalamnya...

siapa saja yg memberikan makanan berbuka kepada seseorang yg berpuasa, yg demikian itu merupakan pengampunan bagi dosanya & kemerdekaan dirinya dari neraka.. orang yg memberikan makanan itu memperolehi pahala seperti orang yg berpuasa tanpa sedikit pun berkurang..

siapa saja yg memberi minum kepada orang yg berbuka puasa, nescaya ALLAH memberi minum kepadanya dari air kolam-NYA, dengan suatu minuman yg tidak merasakan haus lagi sesudahnya, sehingga dia masuk ke dalam syurga..

inilah bulan yg permulaannya rahmat, pertengahannya ampunan & akhirnya pembebasan dari neraka.. siapa saja yg meringankan beban dari hamba sahaya, nescaya ALLAH mengampuni dosanya & memerdekakannya dari neraka..

krana itu, perbanyakkanlah 4 perkara pada bulan ramadhan; dua perkara untuk mendatangkan keredhoan tuhan kalian, dua perkara lagi yg sangat kalian perlukan.. dua perkara yg pertama ialah mengakui dengan sesungguhnya bahawa tidak ada tuhan selain ALLAH & mohon keampunan kepadanya.. dua perkara yg sangat kalian perlukan ialah memohon syurga & perlindungan dari neraka..
[HR IBNU KHUZAIMAH]

No comments:

Post a Comment