Friday 13 January 2012

mengapa hawa tercipta saat adam tertidur

seorang lelaki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci..sebaliknya wanita saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang & cintanya..seandainya Hawa di ciptakan dari Adam a.s saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa.. akan tetapi Hawa di ciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit & tidak membenci Hawa.. sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian di hadapannya, namun semakin sayang & cintanya kepada anak yg di lahirkan bahkan ia akan menebusnya dengan kehidupannya..

sesungguhnya ALLAH menciptakan Hawa dari tulang rusuk yg bengkok yg tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani).. oleh krana i2, tugas Hawa adalah menjaga Qalbu.. kemudian ALLAH menjadikannya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yg kedua.. sementara Adam di ciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, & tukang kayu.. wanita selalu berinterasi dengan perasaan, dengan hatie, & wanita akan menjadi seorang ibu yg penuh kasih sayang, seorang saudari yg penyayang, seorang putri yg manja, & seorang isteri yg solehah..

wajib bagi Adam untuk berusaha meluruskan tulang yg bengkok tersebut, seperti di khabarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.."jika seorang lelaki meluruskan yg bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya." maksudnya adalah dengan kebengkokkan tersebut adalah perasaan yg ada pada diri seorang wanita yg mengalahkan perasaan seoarng lelaki..

maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang di ciptakan seperti i2.. apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, i2 bererti dia sedang menangis dalam hatinya.. apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf, & wanita sulit untuk mencari sesuatu yg dia benci untuk orang yg di sayangi..

hargailah wanita...

No comments:

Post a Comment