Sunday 19 June 2011

keperibadian seorang yg berilmu

sesungguhnya nilai seorang mukmin diukur berdasarkan peribadi dan perwatakkannya, nilai ini bertambah tinggi dgan meninggikan sifat-sifat terpuji pada dirinya..sebagai seorang yg mengaku muslim dan merasa dirinya mukmin, kita seharusnya menghalusi sifat-sifat yg bernilai tinggi dan menghayatinya ini krana tak ada satu agama pun di dunia ini yg mentarbiahkan manusia secara sempurna kearah sifat-sifat terpuji selain daripada agama islam..


untuk menjadi seorang mukmin yg bernilai tinggi dari segi keperibadianya, seseorang itu seharusnya selalu meniliki kekurangan diri dan memandang dirinya hina serta memandang mulia orang lain sebagai pintu gerbang kearah akhlak yg permai, dia patut selalu mengembalikan kelebihan dirinya kepada ALLAH, dialah yg telah menganugerahkan itu sebagai ujian baginya...


adapun kelemahan atau kekurangan orang lain terhadapnya perlu di anggap sebagai ujian kesabaran, jika perasaan itu telah masuk kedalam petak hatinya, maka bersedia lah krana nanty dia akan menyusuri lorong-lorong akhlak yg lebih tinggi lagi..
adapun sifat-sifat yg terpuji berbentuk keperibadian yg lahir daripada hatinya, keteguhan hati dan iman itu menggamit sifat-sifat taat, tawaduq, baik sangka, pemurah, pemaaf, sabar, redho, bertanggungjawab dan toleransi agar sudi bertandang di birai usia..


oleh yg demikian itu hendaklah seseorang itu meningkatkan keimanan kepada ALLAH dan akhirat dgan keluar ke jalan ALLAH  dan rasulnya serta mendalami ilmu-ilmu agama yg luas ini agar kuntuman sifat-sifat tadi terus mekar dan mengharumi taman-taman sahsiah dan peribadinya sepanjang masa...                                                                                                               

1 comment: